I. TÍTOL
“Joves d’origen africà: plena ciutadania europea, mitjançant la creativitat artística. Cas de la producció literària”.
Observació: En acabar el projecte EURO REGIÓ, una versió més àmplia del projecte podria ser duta a terme com a projecte EUROPEU, el títol del qual podria ser: “Joves d’origen africà: plena ciutadania europea, mitjançant la creativitat artística”.
II. PARTICIPANTS
El Projecte EURO REGIÓ serà articulat al voltant d’una sola art: la literatura. Cinc gèneres o expressions literàries ens interessaran: la poesia, els contes etiològics, la narrativa curta, l’escriptura gràfica, lletres de cançons. El projecte EUROPEU, més ampli, podria tenir cinc eixos: la pintura, el teatre, la música, la dansa, la fotografia.
El Projecte EURO REGIÓ reunirà vint (20) persones repartides en dos grups:
- D’una banda, deu joves d’origen africà (nord d’Àfrica i Àfrica subsahariana), de sexe masculí i femení, d’entre 16-30 anys, que resideixen a l’EURO REGIÓ Catalunya-Illes Balears-Occitània. Es tractarà de joves aficionats de l’escriptura, que hagin o no publicat algun escrit. Els/les joves seran repartits en cinc grups corresponents als cinc gèneres o expressions literàries esmentades, és a dir: poesia, contes etiològics, narrativa curta, escriptura gràfica i lletres de cançons.
- D’altra banda, deu escriptors i escriptores que també resideixen a l’EURO REGIÓ en qüestió. Es vetllarà per què el grup d’escriptors i escriptores reflecteixi la rica diversitat de gèneres, orígens, edats, etc. que caracteritza la regió seleccionada. Els escriptors i les escriptores escollits seran professionals reconeguts dels cinc gèneres o expressions literàries precitades.
III. PROBLEMÀTICA
Com ajudar els joves i les joves d’origen africà perquè se sentin i es comportin com a ciutadans i ciutadanes de ple dret de la Unió Europea, en particular de l’Euro Regió esmentada, titulars dels mateixos drets i sotmesos a les mateixes obligacions que els seus conciutadans i les seves conciutadanes d’altres orígens, en particular l’europeu? Dit d’una altra manera, que caldria fer per què els joves i les joves en qüestió se sentin reconeguts, valorats, per la resta de la societat de tal manera que decideixin de participar-hi activament, posant els seus dons al servei de la comunitat? Com allunyar-los de la temptació de la violència, sublimada com a eina per a l’afirmació de la identitat personal i la venjança contra una societat per la qual se sentirien menyspreats? El projecte pretén recórrer a la creativitat artística, en particular literària, per a contribuir en la solució de les qüestions anteriors, que constitueixen reptes crucials amb què s’afronten avui les nostres societats.
IV. OBJECTIUS
Amb la nostra iniciativa voldríem assolir diversos objectius entre els quals podríem mencionar els tres següents:
- Ajudar la joventut africana resident a l’EURO REGIÓ elegida, perquè conegui millor els seus dons personals, els valori més i s’alliberi així de la pesantor de prejudicis racistes;
- Oferir, als participants en el projecte, l’oportunitat de viure una aventura humana agradable, d’uns mesos de durada, en què podran intercanviar experiències, teixir lligams d’amistat i elaborar coproduccions literàries;
- Enfortir entre els joves i les joves d’origen africà la percepció d’ells mateixos i elles mateixes com a membres de ple dret d’una comunitat, és a dir, un grup humà al progrés del qual hauran de contribuir, posant els seus talents al servei dels altres.
V. DESCRIPCIÓ
El projecte consistirà en un diàleg i un treball en grups entre els joves i les joves i els escriptors i les escriptores. Els vint participants seran repartits en cinc grups corresponents als cinc gèneres o expressions literàries precitades. Així, cada grup comportarà quatre participants: dos joves i dos escriptor i dues escriptores. En el si de cada grup, els quatre participants dialogaran i treballaran tots junts o per parelles. Cada eventual parella serà formada per un jove i una jove, i un escriptor i una escriptora.
El projecte tindrà dos resultats finals:
a) un llibre que recollirà les obres literàries coproduïdes pels joves i per les joves, i els escriptors i les escriptores. El llibre comportarà escrits pertanyents als gèneres ja esmentats: poesia, contes etiològics, narrativa curta, lletres de cançons, escriptura gràfica.
b) un DVD que recollirà les gravacions d’unes de les escenes més rellevants de les quatre fases principals de la realització del projecte.
Les quatre fases principals de l’execució del projecte seran les següents:
1. Obertura: Coneixem-nos
En el si de cada grup de quatre participants o de cada parella, els participants i les participants es presentaran successivament, un o una després de l’altre i de l’altra. Els ponents i les ponents es presentaran responent a preguntes dels altres i de les altres membres del grup.
2. Bosquet iniciàtic
En el si de cada un dels cinc grups de participants: lliçons i tallers d’iniciació a l’art d’escriure, a càrrec dels escriptors i de les escriptores.
3. Escriptura plural: la pau s’escriu
Els participants i les partitipants de cada grup (de quatre) o de cada parella literària escriuen, junts, segons el cas, poemes, contes etiològics, relats curts, lletres de cançons o textos d’escriptura gràfica.
4. Final: lliçons i perspectives futures
Diàleg general final, en el curs del qual els participants i les participants faran un balanç de l’experiència, rellevant les lliçons apreses al llarg de mesos de la realització del projecte.